źródło: Wydawnictwo Znak |
Córka
papieża Dario Fo jest próbą przybliżenia czytelnikowi postaci Lukrecji
Borgii. Przez wieki córka papieża
Aleksandra VI była uważana za rozpustnicę i osobę pozbawioną wszelkich zahamowani
moralnych.
Złą sławę Borgia
zawdzięcza współczesnym sobie, którzy w swoich pismach sportretowali ją, jako wszetecznicę.
Do garści prawdy dodano całe morze plotek i pomówień, które były wielokrotnie
powtarzane. Współcześnie uważa się, że wiele z nich nie ma potwierdzenia w
źródłach historycznych.
Noblista i dramaturg
- Dario Fo - postanowił rozprawić się z legendą Lukrecji Borgii. Napisał powieść
pod tytułem Córka papieża, gdzie zadaje
kłam plotkom i wyobrażeniom na jej temat. Jego Lukrecja jest bliska koncepcji i
zdaniu współczesnych badaczy. To kobieta delikatna, niezwykle inteligentna, o
świetnych zdolnościach organizacyjnych, spokojna, dobra i pobożna.
Była kochana
przez rodziców i rodzeństwo. Odebrała wykształcenie humanistyczne w duchu
renesansowym. Trzykrotnie wychodziła za mąż. Zawsze z polecenia ojca i brata
Cesara. Jej mariaże były istotne dla prowadzonej przez nich polityki. Po raz trzeci
i ostatni poślubiła Alfonsa d’Este. Jako księżna Ferrary cieszyła się dużym
zaufaniem i wielką sympatią swoich poddanych. To właśnie w Ferrarze odnalazła
spokój ducha. Czuła się tam szczęśliwa i akceptowana. Dała się poznać, jako
osoba o talentach organizacyjnych. Miała też, mówiąc bardzo współcześnie,
smykałkę do biznesu. Bardzo sprawnie zarządzała swoimi ziemiami, tworząc dobrze
prosperujący majątek ziemski, którego plonów mógł Lukrecji pozazdrościć nie
jeden arystokrata.
Dario Fo
przedstawiając czytelnikowi życie Lukrecji, przeciwstawia się między innymi jej
obrazowi utrwalonemu w projektach telewizyjnych. Tam Lukrecja jest narzędziem w
rękach swojej rodziny, jako świetna karta przetargowa w targach politycznych, co
jest niepodważane przez włoskiego Noblistę, ale jej życie prywatne i charakter
są mieszanką prawdy oraz plotek zaczerpniętych z historiografii. O ile Dario Fo
skupia się na prawdzie i rzetelnej analizie źródeł, o tyle twórcy seriali
postawili na atrakcyjność, mieszając fikcję z faktami, co na pewno dodawało
pikanterii tej postaci, ale miało niewiele wspólnego z prawdą.
Dario Fo w
swojej książce nie zapomniał wspomnieć o wielkim sercu Lukrecji i jej godnemu
pochwały postępowaniu związanemu z obroną fałszywie oskarżonych. Dzięki jej
działaniom uniewinniono człowieka, który niesłusznie został posądzony o
morderstwo.
Potomkini Aleksandra
VI nie potrafiła też przejść obojętnie obok biedy. By pomóc potrzebującym
sprzedawała swoje klejnoty. Zaangażowała się w stworzenia banków pobożnych,
które udzielały nieoprocentowanych pożyczek. Ta idea pomogła mieszkańcom doliny
Padu podźwignąć się z nędzy i zniszczeń spowodowanych wojną.
Córka papieża jest zupełnie odmiennym
portretem Lukrecji Borgii od tego, który serwują nam seriale telewizyjne. To obraz
kobiety wykształconej, zaradnej i życzliwej ludziom, która wykorzystuje swoją
pozycję i majątek, by zrobić coś dobrego. Nie jest też pozbawiona uczuć. Kocha
i jest kochana. Jej brzemieniem jest tylko pochodzenie. Wywodzi się z rodziny,
która dla władzy nie cofnie się przed niczym. Warto jednak pamiętać, że nie
tylko rodzina Borgia odznaczała się w tamtym czasie okrucieństwem, zdolnościami
do konfabulacji i grą polityczną. Ten ród po prostu wpisał się doskonale w
ówczesne realia. Każdy, kto pragnął władzy musiał brać udział w brudnej grze.
Książka
włoskiego noblisty nie jest biografią w pełnym rozumieniu tego słowa. Nie jest
też powieścią historyczną. Jest interesująco skomponowanym tekstem zawierającym
w sobie elementy tych dwóch gatunków literackich. Ten tekst może stać się podstawą
do stworzenia doskonałej sztuki teatralnej, w której główną bohaterką będzie
Lukrecja Borgia broniąca swojego dobrego imienia.
Bardzo dziękuję Wydawnictwu Znak Horyzont za egzemplarz recenzencki książki.
Dario Fo – włoski dramaturg, reżyser teatralny, aktor, malarz
i kompozytor. Laureat Literackiej Nagrody Nobla z tysiąc dziewięćset
dziewięćdziesiątego siódmego roku. W Polsce przetłumaczono takie jego utwory jak:
Przypadkowa śmierć anarchisty, Miasteczko
nietoperzy: pierwszych siedem lat mojego życia (i jeszcze kilka), Johan Padan odkrywa Amerykę, Córka papieża.
Ciekawi mnie takie połączenie dwóch gatunków. To może być fajna lektura.
OdpowiedzUsuńPowiem Ci, że ja przeszłam od niechęci do pełnego zadowolenia. Najprościej mówiąc- widać, że autor bardzo chciał"odczarować" Lukrecję, opierając się na źródłach i nie stracić przy tym osobistego stosunku do tej postaci.
Usuń