Przejdź do głównej zawartości

Magda Goebbels. Pierwsza Dama III Rzeszy- Anja Klabunde

Kiedy myślimy o nazistowskich Niemczech do głowy przychodzą nam męskie, pierwszoplanowe postaci tamtego okresu. Mało kto stara się poznać losy żon nazistowskich dygnitarzy. W tym przypadku to mało znane oblicze pierwszej Damy III Rzeszy.

Na książkę Klabunde trafiłam przypadkiem. Sięgając po biografię mam w zwyczaju wertować bibliografię i czytać  na szybko przedmowę lub wstęp. Słowem coś od autora.  Często znajduje się tam informacja gdzie autor poszukiwał źródeł na temat swojego „bohatera”. Kiedy przeczytałam, że Anja Klaubunde znalazła powiązanie Magdy Goebbels z pewnym niemieckim syjonistą wiedziałam, ze trafiłam na coś arcyciekawego. Zrozumiałam, że nie będzie to biografia tylko żony nazistowskiego polityka opisana przez pryzmat samych nazistów. Autorka sięgnęła o wiele głębiej, do życia Magdy przed Josefem Goebbelsem.

Klabunde oparła się na źródłach z otoczenia Magdy Goebbels. Sama bohaterka biografii własnych zapisków nie pozostawiła. Nie licząc kilku listów do ojca czy zapisków dotyczących własnego gospodarstwa domowego, ewentualnie petycji. Jako taki pamiętnik lub dziennik nie zachował się.

Dużo o młodości Magdy Goebbels opowiadali autorce świadkowie epoki, osoby znające jej przyjaciół. Dużo można się dowiedzieć z  opowieści matki Magdy lub wspomnień jej pierwszego męża.

Na kartach książki pojawia się nieznana pani Geobbels, która  jest ciepła dla dzieci i męża. Bardzo bolą ją jego zdrady. Jednocześnie wydaje się nie zauważać nazistowskich zbrodni.

Była dobrze wykształcona, znała języki obce. Umiała znaleźć się w świecie. Cieszy ją to że jest podziwiana.  Zawsze tego pragnęła.




Anja Klabunde- niemiecka publicystka .Pisze na tematy związane z historią XX wieku.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek - Asia Olejarczyk

źródło:Wydawnictwo Dreams O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek to bardzo interesująca propozycja dla rodziców kilkulatków.  Autorka książki - Asia Olejarczyk - w przystępny i bardzo przyjazny sposób porusza tematy związane z miłością, okazywaniem uczuć, seksualnością człowieka oraz różnicami pomiędzy kobietami i mężczyznami.

Ekspozycja - Remigiusz Mróz

Ekspozycja jest najnowszą powieścią sensacyjną, która wyszła spod pióra obiecującego, młodego pisarza o nazwisku Mróz. Jest też pierwszą częścią przygód piekielnie inteligentnego acz obcesowego komisarza Wiktora Forsta, który za dużo pije, za mało śpi, ale dużo główkuje. Bohater odrobinę irytujący, ale o wiele bardziej imponujący swoją wiedzą, oczytaniem i umiejętnością wyciągania wniosków.

Jeszcze się kiedyś spotkamy - Magdalena Witkiewicz

  O Magdalenie Witkiewicz usłyszałam już na samym początku prowadzenia bloga. Moja droga do zapoznania się z twórczością Magdaleny Witkiewicz była długa i dosyć kręta. Pólka z napisem „Literatura obyczajowa” zwykle jest przeze mnie omijana. Po roku pandemii poczułam, że pora zbliżyć się do tej półeczki. Potrzebowałam książki, która pomoże mi się odprężyć po bardzo trudnym i stresującym roku w moim życiu zawodowym.