Przejdź do głównej zawartości

Mały Przyjaciel - Donna Tartt

źródło: Wydawnictwo Znak
Donna Tartt – jedna z najbardziej tajemniczych współczesnych autorek. Pisząca powieści dla czytelników łaknących ambitnej literatury.


W Polsce ma wierne grono czytelników. Zachęcona ich opiniami, przyjęłam propozycję zrecenzowania jej ostatniej powieści. To wszystko stało się dobrych kilka miesięcy temu, a ja wciąż jestem oszołomiona i skołowana….


Urzekła mnie atmosfera tej książki. Doskonale oddane realia południowych Stanów USA. Kilimka małomiasteczkowej społeczności lat siedemdziesiątych. 

Rytm życia toczący się trybem zrozumiałym jedynie przez jego mieszkańców. To wszystko zostaje zakłócone przez jedno wydarzenie. Wydarzenie, którego nikt nigdy nie zapomni, a jego konsekwencje, wszyscy mieszkańcy, będą odczuwać już do końca swoich dni….

Kilkuletni chłopiec traci życie w tajemniczych okolicznościach. Zostaje znaleziony martwy w rodzinnym ogrodzie, powieszony na drzewie, na którym spędzał najpiękniejsze chwile ze swojego tak niespodziewanie przerwanego dzieciństwa.

Jego śmierć pozostaje zagadką na długie lata. Lecz nigdy nie zostaje zapomniana. Próbę rozwikłania zagadki jego tajemniczej śmierci podejmuje jego młodsza siostra.
To dziewczynka od najmłodszych lat obcująca ze smutkiem i rozpaczą. Jej rodzina pogrąża się w smutku, który zdaje się być nieodłączną częścią tej rodziny.

Autorce udało się wykreować naprawdę ciekawych bohaterów, których czytelnik poznaje bardzo dokładnie. Ponadto, uraczyła czytelnika całą masą szczegółów i zdarzeń, które zamiast dawać pełniejszy obraz sytuacji, niestety ją zaciemniają, a także wprowadzają niewyobrażalny chaos, który męczy i irytuje.

Mam wrażenie, że autorka pogubiła się gdzieś w trakcie procesu twórczego. Mały przyjaciel na początku zachwyca napięciem i buduje moją ciekawość, po czym owe emocje przepadają w gąszczu faktów, tematów i szczegółów, które swoim natężeniem, przy kompletnym braku akcji, sprawiały, że rzucałam książką w kąt. Kilkakrotnie przez kilka miesięcy.

Książka jest niestety tylko  ”nawet niezła”. Gdyby trochę bardziej ją uporządkować. Może podzielić na dwie części? Byłaby naprawdę doskonała.



Bardzo dziękuję Wydawnictwu Znak Literanova za egzemplarz ksiązki do recenzji.



 Donna Tartt- amerykańska pisarka.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek - Asia Olejarczyk

źródło:Wydawnictwo Dreams O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek to bardzo interesująca propozycja dla rodziców kilkulatków.  Autorka książki - Asia Olejarczyk - w przystępny i bardzo przyjazny sposób porusza tematy związane z miłością, okazywaniem uczuć, seksualnością człowieka oraz różnicami pomiędzy kobietami i mężczyznami.

Ekspozycja - Remigiusz Mróz

Ekspozycja jest najnowszą powieścią sensacyjną, która wyszła spod pióra obiecującego, młodego pisarza o nazwisku Mróz. Jest też pierwszą częścią przygód piekielnie inteligentnego acz obcesowego komisarza Wiktora Forsta, który za dużo pije, za mało śpi, ale dużo główkuje. Bohater odrobinę irytujący, ale o wiele bardziej imponujący swoją wiedzą, oczytaniem i umiejętnością wyciągania wniosków.

Jeszcze się kiedyś spotkamy - Magdalena Witkiewicz

  O Magdalenie Witkiewicz usłyszałam już na samym początku prowadzenia bloga. Moja droga do zapoznania się z twórczością Magdaleny Witkiewicz była długa i dosyć kręta. Pólka z napisem „Literatura obyczajowa” zwykle jest przeze mnie omijana. Po roku pandemii poczułam, że pora zbliżyć się do tej półeczki. Potrzebowałam książki, która pomoże mi się odprężyć po bardzo trudnym i stresującym roku w moim życiu zawodowym.