Przejdź do głównej zawartości

Uczniowie Cobaina - Miroslav Pech

źródło: Stara Szkoła
Chyba się starzeję. Po zakończeniu lektury Uczniów Cobaina przeleciała mi przez głowę myśl, że za moich czasów nie wydawano takich książek…

Ta książka to euforyczny i jednocześnie przerażający obraz okresu dojrzewania w bardzo mocnej wersji. Bardziej bojaźliwym rodzicom zalecam nie czytać tej lektury przed dzieckiem. Najlepiej przeczytajcie ją sami po tym, jak czytać skończy wasze dziecko.


Po tej lekturze czuję się młodziej i chyba nieco kręci mi się w oku łezka, że byłam aż tak grzeczną dziewczynką. Ale od czego są książki! Ta przeniosła mnie w świat   muzyki, którą uwielbiam, alkoholu i dymu papierosowego. Ten ostatni przeszkadzał mi najbardziej, ponieważ go nie znoszę.

Głównym bohaterem książki jest bezimienny chłopiec, który w formie przypominającej dziennik opowiada o tym, co go otacza i jak poznaje świat. Jest dzieckiem urodzonym w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, towarzyszymy mu aż do jego lat młodzieńczych. Nasz narrator wychowuje się w trudnych realiach okresu, kiedy Europa Wschodnia zrzuca okowy totalitaryzmu i wkracza na drogę demokracji.

W jego życie wkraczają coraz to nowi bohaterowie i ikony dzisiejszej kultury. Słucha rocka, muzyki punk czy grunge. Podziwia Bruce’a Lee, czy Arnolda Schwarzeneggera. Jest zbuntowany, w szkole trzyma się na uboczu. Nie pasuje do reszty uczniów. W swoje pasje wkłada całą swoją energię i serce. Chce wszystkiego spróbować, czerpie z życia pełnymi garściami. Przy tym jego opowieść bawi i śmieszy, a jego teksty piosenek zostaną ze mną na dłużej.

Jednak jego powieść jest nie tylko śmieszna, ale też straszna. Bohater zatraca się i zapuszcza w bardzo niebezpieczne rejony, gdzie łatwo o tragiczne w skutkach konsekwencje. Jego życie lub to, co z niego zostało, staje się dla czytelnika ostrzeżeniem.

Powieść Miroslava Pecha to także doskonały obraz pokolenia urodzonego u schyłku komunizmu. Pokolenia, które myślało, że zawojuje świat, a tak naprawdę pogubiło drogę. To również obraz całego społeczeństwa, które składa się z ludzi każdego rodzaju.



Bardzo dziękuję Wydawnictwu Stara Szkoła za egzemplarz książki do recenzji.




Miroslav Pech – czeski pisarz młodego pokolenia.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek - Asia Olejarczyk

źródło:Wydawnictwo Dreams O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek to bardzo interesująca propozycja dla rodziców kilkulatków.  Autorka książki - Asia Olejarczyk - w przystępny i bardzo przyjazny sposób porusza tematy związane z miłością, okazywaniem uczuć, seksualnością człowieka oraz różnicami pomiędzy kobietami i mężczyznami.

Ekspozycja - Remigiusz Mróz

Ekspozycja jest najnowszą powieścią sensacyjną, która wyszła spod pióra obiecującego, młodego pisarza o nazwisku Mróz. Jest też pierwszą częścią przygód piekielnie inteligentnego acz obcesowego komisarza Wiktora Forsta, który za dużo pije, za mało śpi, ale dużo główkuje. Bohater odrobinę irytujący, ale o wiele bardziej imponujący swoją wiedzą, oczytaniem i umiejętnością wyciągania wniosków.

Jeszcze się kiedyś spotkamy - Magdalena Witkiewicz

  O Magdalenie Witkiewicz usłyszałam już na samym początku prowadzenia bloga. Moja droga do zapoznania się z twórczością Magdaleny Witkiewicz była długa i dosyć kręta. Pólka z napisem „Literatura obyczajowa” zwykle jest przeze mnie omijana. Po roku pandemii poczułam, że pora zbliżyć się do tej półeczki. Potrzebowałam książki, która pomoże mi się odprężyć po bardzo trudnym i stresującym roku w moim życiu zawodowym.