Przejdź do głównej zawartości

Dzieci Gosi - Iris May

Dzieci Gosi autorstwa Iris May to historia osnuta na faktach. Rodzina May jest doskonale znana mieszkańcom Poznania. Mayowie osiedlili się na tamtych terenach w osiemnastym wieku. Z upływem lat ta niemiecka rodzina spolszczyła się, a jej członkowie zapisali piękną kartę w historii Polski.

Książka Iris May opowiada o potomkach nestora rodu Romana Maya, którym przyszło żyć w skomplikowanych czasach zaborów oraz pierwszej połowy dwudziestego wieku. 


Główną bohaterką powieści jest młodziutka Margarete, która w tysiąc dziewięćset jedenastym roku poślubia syna bogatych i ustosunkowanych przemysłowców - Kazimierza Maya.

Rodzina męża nie akceptuje Margarete, nie tylko z powodu tego, że pochodzi z przeciętnie zamożnej niemieckiej rodziny, ale głównie, dlatego, że jest ona Niemką z pochodzenia. Sielanka młodego małżeństwa trwa aż do przedwczesnej śmierci młodego inżyniera. Wtedy  Margarete zmuszona jest na nowo zdefiniować swoje życie.

Dzieci Gosi to przejmująca historia ludzkich losów i wyborów w trudnych czasach pierwszej połowy dwudziestego wieku. W książce ścierają się dwa spojrzenia na ówczesną rzeczywistość – spojrzenie polskie i spojrzenie niemieckie. Historia Margarete jest dowodem na to, że nie zawsze mamy całkowity wpływ na swoje życie. 

Margarete żyła zawsze z dala od polityki i kwestii dążeń niepodległościowych, zaś jej małżonek był typowym przedstawicielem narodu polskiego ciemiężonego pod zaborami. W wyniku nieszczęśliwych zbiegów okoliczności tytułowa Gosia zmuszona jest dokonać kilku trudnych życiowych wyborów, których konsekwencje okazały się tragiczne w skutkach, choć kiedy młoda kobieta ich dokonywała wydawały się one najlepszymi z możliwych.


Dzieci Gosi to również piękny portret ówczesnego życia społecznego, międzyludzkich stosunków oraz sposobu funkcjonowania przemysłu tamtego okresu widziane oczami młodej kobiety. Ta książka to także obraz niemieckiego społeczeństwa trudnych lat kryzysu gospodarczego oraz okresu Trzeciej Rzeszy. Choć nie brak w niej zdań o tym, że główna bohaterka nie zdawała sobie w pełni sprawy z okrucieństwa wojny i czynów niemieckich żołnierzy oraz nazistowskiego aparatu politycznego, to warto zagłębić się w tę książkę, by przez chwilę podumać nad kruchością ludzkiego losu i ulotnością szczęścia i miłości.


Bardzo dziękuję Regałowi Nowości za egzemplarz recenzencki książki.





Iris May -  niemiecka dziennikarka.

Komentarze

  1. Wspaniała książka, sama dopiero ją skończyłam i jestem pod ogromnym wrażeniem. Dzięki niej spojrzałam na wiele kwestii z zupełnie innej strony.
    Kilka razy naprawdę się wzruszyłam podczas czytania co raczej mi się nie zdarza;)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również się wzruszyłam. Bardzo ladna historia o prawdziwym życiu.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek - Asia Olejarczyk

źródło:Wydawnictwo Dreams O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek to bardzo interesująca propozycja dla rodziców kilkulatków.  Autorka książki - Asia Olejarczyk - w przystępny i bardzo przyjazny sposób porusza tematy związane z miłością, okazywaniem uczuć, seksualnością człowieka oraz różnicami pomiędzy kobietami i mężczyznami.

Ekspozycja - Remigiusz Mróz

Ekspozycja jest najnowszą powieścią sensacyjną, która wyszła spod pióra obiecującego, młodego pisarza o nazwisku Mróz. Jest też pierwszą częścią przygód piekielnie inteligentnego acz obcesowego komisarza Wiktora Forsta, który za dużo pije, za mało śpi, ale dużo główkuje. Bohater odrobinę irytujący, ale o wiele bardziej imponujący swoją wiedzą, oczytaniem i umiejętnością wyciągania wniosków.

Jeszcze się kiedyś spotkamy - Magdalena Witkiewicz

  O Magdalenie Witkiewicz usłyszałam już na samym początku prowadzenia bloga. Moja droga do zapoznania się z twórczością Magdaleny Witkiewicz była długa i dosyć kręta. Pólka z napisem „Literatura obyczajowa” zwykle jest przeze mnie omijana. Po roku pandemii poczułam, że pora zbliżyć się do tej półeczki. Potrzebowałam książki, która pomoże mi się odprężyć po bardzo trudnym i stresującym roku w moim życiu zawodowym.