Przejdź do głównej zawartości

Zabij mnie, tato - Stefan Darda

Zabij mnie, tato autorstwa Stefana Dardy to trzymający w napięci thriller wzorowany na tego typu skandynawskich formatach. Z drugiej strony to typowo męska książka pod względem sposobu myślenia bohatera i jego postrzegania świata. Zero ckliwości i lukru.  

Ta książka to zupełnie nowy format w wykonaniu tego autora, który do tej pory pisywał powieści grozy, horrory i historie z siłami nadprzyrodzonymi w fabule. Tym razem mamy do czynienia z thrillerem z głęboko zarysowanym tłem społecznym i obyczajowym.



Zabij mnie tato, to historia zaginięcia dwóch dziewczynek, które pozostawione przez starszą siostrę bez opieki, znikają bez śladu. Policja szuka, ale nie dochodzi do żadnych konkretnych wniosków. Swoje własne śledztwo rozpoczyna emerytowany policjant, który nie może znieść rozpaczy rodziców i siostry porwanych dzieci.

Mimo, ze dość wcześnie poznajemy tożsamość przestępcy fabuła zaskakuje czytelnika swoim rozwiązaniem. Napięcie jest dawkowane odrobinę nieregularnie i na umiarkowanym poziomie, ale mimo to, przyjemnie czyta się o kolejnych szczegółach wplecionych w fabułę,

Zabij mnie, tato to historia inspirowana współczesnymi wydarzeniami. Historia opisująca lukę prawną, dzięki której przestępcy skazani na karę śmierci, w wyniku zmian prawnych w latach dziewięćdziesiątych, odsiadywali dwudziestopięcioletnie wyroki pozbawienia wolności, a obecnie wychodzą na wolność. To oczywiste nawiązanie do opieszałości sądów, które mając odpowiednie instrumenty prawne w ręku spóźniały się ze swoimi decyzjami, a ich skutki zostały opisane w tej historii. 

Historia stworzona przez Stefana Dardę to też smutny obraz polskiej policji, która działa i nie działa jednocześnie. Zabij mnie, tato jest wyraźną odpowiedzią na ostatnie wydarzenia w kraju i rodzajem przestrogi na przyszłość. Inna sprawa, że w tej historii troszkę zabrakło szybkości akcji, co nie zmienia jednak faktu, że jest interesującą pozycją czytelniczą. Momentami szarą i smętną, jak nasza rzeczywistość.



Bardzo dziękuję Wydawnictwom Videograf SA za egzemplarz recenzencki książki.





Stefan Darda - polski pisarz, autor głównie literatury grozy i fantastyki. Zabij mnie, tato to pierwsza w pełni realistyczna i współczesna książka.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek - Asia Olejarczyk

źródło:Wydawnictwo Dreams O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek to bardzo interesująca propozycja dla rodziców kilkulatków.  Autorka książki - Asia Olejarczyk - w przystępny i bardzo przyjazny sposób porusza tematy związane z miłością, okazywaniem uczuć, seksualnością człowieka oraz różnicami pomiędzy kobietami i mężczyznami.

Ekspozycja - Remigiusz Mróz

Ekspozycja jest najnowszą powieścią sensacyjną, która wyszła spod pióra obiecującego, młodego pisarza o nazwisku Mróz. Jest też pierwszą częścią przygód piekielnie inteligentnego acz obcesowego komisarza Wiktora Forsta, który za dużo pije, za mało śpi, ale dużo główkuje. Bohater odrobinę irytujący, ale o wiele bardziej imponujący swoją wiedzą, oczytaniem i umiejętnością wyciągania wniosków.

Jeszcze się kiedyś spotkamy - Magdalena Witkiewicz

  O Magdalenie Witkiewicz usłyszałam już na samym początku prowadzenia bloga. Moja droga do zapoznania się z twórczością Magdaleny Witkiewicz była długa i dosyć kręta. Pólka z napisem „Literatura obyczajowa” zwykle jest przeze mnie omijana. Po roku pandemii poczułam, że pora zbliżyć się do tej półeczki. Potrzebowałam książki, która pomoże mi się odprężyć po bardzo trudnym i stresującym roku w moim życiu zawodowym.